I over et år har det pågått en prosess der de største reiselivsaktørene i Vestfold, Farris Bad, Rica Park Hotel, QualityHotel Tønsberg, Oslofjord Convention Center og Sandefjord Lufthavn Torp  har utarbeideten strategi for en felles satsning på det internasjonale møtemarkedet. Dette markedet, som omfatter både møter, konferanser, belønningsreiser, arrangementer, messer, event, produktlanseringer og kongresser vil nå disse samarbeide om å bearbeide. Vestfold har i lang tid manglet en målrettet innsats for arbeidet med å tiltrekke seg internasjonale gjester, og disse bedriftene setter seg nå selv i førersetet

 

«Det at de fem store i Vestfold, på tvers av eierskap, kjeder og bytilhørighet, nå satser sammen som likeverdige partnere er en milepæl for reiselivet i Vestfold» sier styreleder i nettverket, direktør Øyvind Hagen ved QualityHotelTønsberg. «Tilbakemeldingene på de arrangementene vi allerede har hatt viser at det er mer å hente» fortsetter han. «Europalanseringen av Hyundai i40 i Larvik i fjor er et godt eksempel. Da ble over 400 biljournalister flydd inn fra 28 europeiske land via Torp. De hadde med seg 60 biler og bodde på Farris Bad i over en uke. Journalistene filmet og fotograferte bilene i den ene Vestfoldidyllen etter den andre, og på YouTube ligger det nå tester av denne bilen som er sett av mer enn 150.000 personer siden sist sommer. Dette arrangementet alene skapte omsetning i Vestfold på 4-5 millioner og ga samtidig mye gratis Vestfold-reklame. Også Hyundai-konsernet ser på denne lanseringen som svært vellykket. Det viser hvorfor vi ønsker å satse mer systematisk på det internasjonale møte- og eventmarkedet» fortsetter Hagen. Planen er å ansette en felles selger i løpet av våren. «Selgeren vil få kontor på Torp, men skal jobbe ute i markedet blant annet sammen med Norway Convention Bureau som bla. eies av de norske kongressbyene» sier Hagen. «Med den kapasiteten vi har sammen og de korte avstandene oss i mellom, ser vioss selv som «Vestfoldbyen» i denne sammenhengen. Da kan vi være en del av satsningen som innebærer å hente inn store arrangementer og jobbe internasjonalt sammen med de andre store byene».