Gå til startsiden

Treningsreiser – en HIIT!

I statusoppdaterings-tiden som vi lever i, har det blitt viktig å fylle ferien med mer aktivitet enn rask gange til solstolen. En av de viktigste reisetrendene nå, er derfor treningsferier – turer for deg som både vil brenne kalorier, se et nytt sted og lade batteriene. Vi tok på oss tightsen og så på mulighetene fra Torp.

 

Og for å si dét med én gang; det later til å være to typer treningsturister – de som reiser for å trene og de som reiser for å reise, men trener. Tendensen er dermed ikke at absolutt alle skal på en HIIT-tur (høyintensitets intervalltrening) á la GI Jane, men at også "trimferie" gir ferie-triumfer verdt å dele på fjesboken.

Nå er dog ikke dette med helsebringende ferier et nytt fenomen … Opp gjennom tidene har helse- tankegangen hatt en tradisjon med å hjemsøke oss på reise, men de senere årene har det vært chill'n'relax som har stått sentralt. Nå er imidlertid fit'n'fab tilbake for fullt, og nettopp våren er en ypperlig tid for å finpusse bikiniformen i utlandet – både tidsmessig før sommeren, og temperaturmessig. Flere av de store reiseoperatørene tilbyr egne treningsferier, med anerkjente instruktører som Ingrid Kristiansen (løping), Funkygine (styrke) og Lasse Tufte (styrke), for å nevne noen. Men også på egen hånd kan du trå til – fra TORP, her er noen forslag:

MALLORCA: Sykling og triatlon – tråkk til!

Alcudia nordøst på Mallorca egner seg perfekt som triatlondestinasjon. Her har du både flotte strender, hvor crawleteknikken kan utfordres i open water, og fine basseng, hvor den kan finpusses. Legger du inn litt løpe-sightseeing, samt noen intervalløkter på stranda, og topper med sykkeltipsene som følger, er du garantert en knallstart på utesesongen! Og det er ikke uvanlig å støte på flere reisende i samme ærend, så utveksling av teknikk-tips etc. er det gode muligheter for – og spa-anleggene frister med behandling som belønning etterpå, vel fortjent!

Er du derimot ikke triatlet, men "bare" en vanlig atlet som liker å tråkke til, kan Mallorca lokke med flott sykkelterreng. Landskapet er veldig variert, med frodig natur, spennende fjellstrekninger, en vakker kystlinje og et stort nettverk av sykkelruter på over 500 km. Her finnes sykkelruter for de mer eventyrlystne, de med terrengsykkel, samt ruter for profesjonelle syklister – men også mer flate og trygge veier som er egnet for "tråkkere" i alle aldre. Rutene er godt merket og mange steder får du også informasjon om hva som er verdt en ekstra stopp. Start ferden på det lokale turistkontoret, lei gjerne sykkel på stedet og legg i vei – en mer miljøvennlig, kontaktsøkende og resultatgivende sight-seeing skal du lete lenge etter!

Mallorca nåes direkte fra Torp med Norwegian eller Tui

Sykle på Mallorca

KØBENHAVN, BERGEN, VILNIUS: Løping, kort – sweat'n'sightsee

… vel, alt er relativt; på denne 8–9 km lange runden i regi av Go! Running Tours, vil du i løpet av en halvannen times tid ha jogget forbi Københavns fremste turistattraksjoner, slik som Den lille havfrue, Amalienborg, vakre parker og Nyhavn, og du blir fortalt byens historie underveis (så slapp av; det er guiden som står for snakkingen mens dere løper). Turen kan bookes alle dager, til det klokkeslettet som passer deg best, og starter fra hotellet der du bor. Go! Running Tours har også flere joggerunder i Bergen, fra 5–18 km – dog, her er det "noe" som sier oss at disse rutene kan være hakket mer anstrengende, kontrastene i landskapet tatt i betraktning …

Befinner du deg derimot ikke i Vestlandets hovedstad, men langt lengre øst, tar Vilnius Running Tours deg med rundt i Litauens hovedstad og forteller deg (ikke andpustne selvsagt) "all the cool stories". Velg mellom runder på 3–5 km, 7–12 km eller "Show me all of it" på 12–20 km – og er du klar for en (ekstra) utfordring, så legger de gjerne ruten oppom Bleak Hill, med de tre hvite korsene, for en god utsikts- (og cardio-) belønning!

København og Bergen nås direkte fra TORP med Widerøe, Vilnius nås direkte med Wizz Air.

NEW YORK, AMSTERDAM: Løping, laaangt – the ONE: maraton!

Ok, her snakker vi ikke lett morgenjogg i Central Park. Her snakker vi svette, såre føtter, gnagsår og mestringsfølelse! For ikke å glemme fellesskap. For hva ellers får tusenvis til å strømme ut i gatene og pine seg gjennom "mil etter mil, etter mi'il"? Sulten på svaret – gjør som nær 50 000 gjorde i fjor; bli med på verdens kuleste maraton i verdens kuleste by – TCS New York City Marathon! Ikke i god nok form? Slapp av (vel, egentlig det helt motsatte!), det er ikke før søndag 5. november (men kampen om plassene starter tidlig).

Er du derimot mer en 10K'er (10 kilometer-løper), så er New Yorks berømte jentemil; NYRR New York Mini 10K, et supert mål! Løpet er lørdag 10. juni, og kan (må!) selvsagt kombineres med mer saktegående storby-severdigheter (som shopping) etterpå.

Har du ikke anledning til å ta turen over Atlanter'n, men søker heller mot kanallivet, så er TCS Amsterdam Marathon den 15. oktober et mer nærliggende alternativ. Denne maratonløypa følger en del av den opprinnelige olympiske ruten langs Amstel-elven, på brosteinsgater forbi herskapshus, koselige kafeer, museer og selvsagt et par vindmøller, og heiaropene underveis pusher deg videre.

Amsterdam nås direkte fra TORP med KLM. New York nås one-stop via Amsterdam med KLM eller via København med Widerøe, og derfra videre med samarbeidspartnere.

SPANIA – ALBIR: Yoga over gjennomsnittet

Gjør som kjendisene; sett deg på et fly til Alicante og reis videre til Albir. Kylie Minogue, Simon Cowell, Madonna og Demi Moore har vært her før deg – for vi snakker ikke om hvor som helst i Albir, vi snakker om å reise til en av de mest anerkjente "helhets-kompleksene" i Europa: SHA Wellness Clinic. Her får du ernæringsråd (og selvsagt også mat) og velgjørende behandlinger i førsteklasses omgivelser.

Daglige aktiviteter er av den mer langsomme sorten, som tai chi, yoga, pilates, meditasjon og gåturer, og øvrige tilbud inkluderer alt fra detox- og anti-stress-behandlinger, til ernæringsrådgivning, matlagingskurs og vektveiledning. Hotellet mottok nylig utmerkelsen "the Most Directional Clinic" i den internasjonale "SPA AWARDS 2016", i regi av Condé Nast Traveller UK magazine – og som seg hør og bør for en prisvinner; prisene for et opphold er deretter.

Alicante nås direkte fra TORP med Norwegian og Ryanair.

ENGLAND – KENT: GI Jane Bootcamp

La Ken bli igjen hjemme og reis til Kent, en snau 40 minutters togtur fra London, hvor du kan bryne deg på en real bootcamp for de tøffeste Barbiene blant oss! Denne "female only bootcamp'n" i regi av Health and Fitness Travel tilbyr 3, 4 eller 7 dager med intensiv fysisk trening i små grupper, støttet (pushet/jaget) av profesjonelle trenere, som skal gi deg en kickstart på din ferd mot å bli fit'n'fab. Fordelen med små grupper, er at du kan få et tilpasset opplegg, ulempen er (helt klart) at det er vanskelig å gjemme seg unna! Så her må man stå på – fra man står opp kl. 05.30 (!) til man er i seng kl. 20.00 (!!)

Programmet er variert (og intensivt), med alt fra sirkeltrening, Iron Man-øvelser, kostholdsrådgivning, løping, coaching, boksing og (tadaaa) massasje (men noe sier oss at det ikke er så digg som det høres ut, med tanke på hvor såre musklene må bli). Så gi jernet – bli GI Jane!

London (Stansted) nås direkte fra TORP med Ryanair.

Reiser for å reise ... men vil trene litt?

Her er fem enkle, men effektive hotellrom-øvelser du kan legge inn, så kan du legge deg nedpå med bedre samvittighet etterpå!

Gjennomfør tre sett à 12–15 repetisjoner av hver øvelse. Ta ett minutts pause mellom hvert sett.

1: Squats/Knebøy

Squats Knebøy

(husk å ha tyngden på hælene)

2: Push-ups/armhevinger

Push-ups armhevinger

(pass på å ha rett rygg)

3: Plank jump

Plank jump

(på Youtube ser du  riktig utførelse)

4: Glute bridge/rumpeløft (hold i noen sekunder før du senker igjen)

Glute bridge Rumpeløft

5: Tricep dips

Tricep dips

(hold hender og albuer nær kroppen)

Bestille reise:

Anbefaling sendt!

Sendt