Gå til startsiden

Assistanse

Assistanse
Lufthavnen har ansvar for assistansetjenesten som omfatter bistand til personer med redusert mobilitet (PRM) fra gitt ankomststed på lufthavnen til fly (flysete), og fra fly til angitt avgangssted på lufthavnen.

Reglene innebærer i hovedsak at flypassajerer med bevegelseshemming, så langt det er mulig, skal ha samme muligheter til å benytte seg av flytilbudene som andre reisende.

Bestille assistanse

Om du har en bevegelseshemming, eller særskilte krav under flyreisen, må du oppgi dette når du booker din billett. I følge de nye reglene fra EU har personer med nedsatt bevegelse rett til assistanse hvis bookingen skjer senest 48 timer før angitt avgangstid.

Det gjelder for eksempel om du:

  • trenger spesiell service for å komme til og fra flyet
  • bruker bærbar surstoff utrustning
  • er avhengig av rullestol
  • har nedsatt syn eller hørsel og trenger direkte informasjon
  • har med egen førerhund

Hvis bookingen ikke har skjedd i rett tid, får du likevel hjelp på flyplassen, men flyplassen rekker kanskje ikke å sørge for at servicen blir nøyaktig som ønsket. Booking via internett er i de fleste tilfeller ikke mulig for personer som har særskilte behov under sin flyreise, ettersom mange internettbaserte bookingsystemer ikke klarer å ta imot slik detaljert informasjon enda.

Møtested

Torp har etablert et møtested/pick up point hvor du kan få ledsaging. Møteplassen vil være ved innsjekkingsskranke 1 og 2 i terminalen. Sjekk på forhånd hvor lang tid i forveien du må være på flyplassen.

Gå til startsiden

Flyselskaper