Reglene innebærer i hovedsak at flypassajerer med bevegelseshemming, så langt det er mulig, skal ha samme muligheter til å benytte seg av flytilbudene som andre reisende.
Bestille assistanse
Om du har en bevegelseshemming, eller særskilte krav under flyreisen, må du oppgi dette når du booker din billett. I følge de nye reglene fra EU har personer med nedsatt bevegelse rett til assistanse hvis bookingen skjer senest 48 timer før angitt avgangstid.
Det gjelder for eksempel om du:
- trenger spesiell service for å komme til og fra flyet
- bruker bærbar surstoff utrustning
- er avhengig av rullestol
- har nedsatt syn eller hørsel og trenger direkte informasjon
- har med egen førerhund
Hvis bookingen ikke har skjedd i rett tid, får du likevel hjelp på flyplassen, men flyplassen rekker kanskje ikke å sørge for at servicen blir nøyaktig som ønsket. Booking via internett er i de fleste tilfeller ikke mulig for personer som har særskilte behov under sin flyreise, ettersom mange internettbaserte bookingsystemer ikke klarer å ta imot slik detaljert informasjon enda.
Møtested
Torp har etablert et møtested/pick up point hvor du kan få ledsaging. Møteplassen vil være ved innsjekkingsskranke 1 og 2 i terminalen. Sjekk på forhånd hvor lang tid i forveien du må være på flyplassen.